متحاولوش تنجروا ليهم، باسم يوسف يكشف كواليس أحاديثه مع الغرب لإدانة إسرائيل

بوابة فيتو 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

نعرض لكم زوارنا أهم وأحدث الأخبار فى المقال الاتي:
متحاولوش تنجروا ليهم، باسم يوسف يكشف كواليس أحاديثه مع الغرب لإدانة إسرائيل, اليوم الاثنين 18 مارس 2024 11:20 صباحاً

باسم يوسف، كشف الإعلامي باسم يوسف عن كواليس حوارته، التي كشف فيها للغرب عن الانتهاكات الإسرائيلية التي تحدث في غزة وعلى الأراضي الفلسطينية المحتلة، كما كشف مراوغات وسائل الإعلام الغربية في محاولة إدانة المقاومة الفلسطينية، وتبييض وجه الاحتلال الإسرائيلي.

 

كواليس حوارات باسم يوسف مع الإعلام الغربي

وقدم باسم يوسف نصائح للعرب الذين يُطلب منهم عمل حوارات مع وسائل الإعلام الغربية لمناقشتهم فيما يحدث داخل غزة، في محاولة غربية لإدانة جانب المقاومة الفلسطينية، وإخراج إسرائيل من مأزقها بتوريط الفلسطينيين، مطالبًا بعدم مجاراة المحاور الغربي فيما يقوله، والدخول مباشرة في سرد الجرائم التي يرتكبها الاحتلال الإسرائيلي ضد الفلسطينيين.

Advertisements

 

9ffada9ca1.jpg
كواليس حوارات باسم يوسف مع الإعلام الغربي، فيتو


وعن كواليس حواراته في الإعلام الغربي، قال باسم يوسف، عبر منصة "إكس": "عايز أشارك معاكم تجربتي في الظهور في البرامج الأجنبية الفترة اللي فاتت، وعن حاجات لازم نخلي بالنا منها لما نناقش اللي بيحصل دلوقتي في غزة."


وتابع باسم يوسف قائلًا: "معظم النقاشات بتحاول إنها تزنقك في حتة معينة عشان تتجنب القضية الحقيقية. إنهم يشدوك في نقاشات جانبية عن هل حماس إرهابية ولا، شوف المسلمين بيعملوا ايه في بعض، ليه مش بتتكلموا عن العراق واليمن والصومال وسوريا، حماس عملت ايه في فتح، السلطة الفلسطينية وهل هي فاسدة ولا كويسة، الفلسطينيين عملوا كذا في الماضي، العرب مش عارف عملوا ايه."

 

تحذير للعرب من الانسياق لمناقشات الغرب

وحذر باسم يوسف من الانسياق في مناقشات لا طائل منها فقال: "وللأسف احنا كعرب بننجر لهذه المناقشات وتلاقي الوقت بيضيع في إنك تتحط في موقف مدافع والجمهور ما بيبقاش عنده فرصة أنه يناقش الجرائم اليومية الإسرائيلية أو سيطرة اللوبي الإسرائيلي على مجريات السياسة الأمريكية."

cecab8c45c.jpg
حوار باسم يوسف مع بيرس مورجان، فيتو


وعن كوليس حواراته مع الغرب، قال باسم يوسف: "لو اتفرجتوا على الحوارات بتاعتي حتشوفوا إني باحاول اطلع من النقاشات الجانبية دي واركز على حاجة واحدة: إسرائيل... وبناقش ده كمواطن أمريكي بيدفع ضرايب وله الحق أن يحاسب حكومته وممثليه في الكونجرس عن مسئوليتهم في اللي بيحصل".


وعن الأخطاء التي يقع فيها العرب قال باسم يوسف: "للأسف كتير من النقاشات العربية بتقع في الفخ ده. فنلاقي نفسنا بندور في دوائر مفرغة.  الهدف الوحيد اننا نفضل نلت ونعجن في حاجات تانية ونضيع وقت في أسئلة زي: هل تدين حماس، هي إسرائيل معندهاش الحق في الدفاع عن نفسها، ليه العرب ما ياخدوش اللاجئين. كلام الهدف منه تضييع وقت المقابلة في كلام فاضي. أنا بأبقى داخل الحوار لهدف واحد فقط وهو كشف البروباجندا الإسرائيلية والكذب اللي بتنشره وسائل الاعلام."

 

العربي مدافع وتائه وتركيز الغرب يبعد عن إسرائيل

 وتابع باسم يوسف فقال: "لسنين طويلة جدًّا النقاش العربي كان في موقف مدافع وتايه في حوارات الهدف منها أن يكون التركيز على حاجات بعيدة عن إسرائيل أو أن الحوار يكون عاطفي أو مصمم إنك تفقد أعصابك وتزعق أو توجه غضبك ناحية المذيع. الطبيعة البشرية بتخلي الناس عايزة تدافع عن نفسها وتفضل تنفي الاتهامات عن نفسها".

881ed301a0.jpg
كواليس باسم يوسف مع بيرس مورجان، فيتو


وعن كيفية إدارة حديث مع الغرب لصالحنا قال باسم يوسف: "أنا اسف إني أقول كده بس احنا محتاجين نتعلم منهم إزاي بيديروا الحوار. شوفوا أي مسئول إسرائيلي لما بيطلع في الاعلام، أي اتهام بيوجه له، بيطلع منه أنه يقلب الحوار على العرب والفلسطينيين والمسلمين بصفة عامة، عشان يفضل يوجه الحوار بالطريقة اللي هما عايزنها".


ووجه باسم يوسف لومه على العرب فقال: "شوفوا العرب على تويتر وفيس بوك ماسكين في خناق بعض إزاي. اتهامات بالتطبيع والعمالة والخيانة، المزايدة على مين واقف مع القضية بالطريقة اللي هم عايزينها."

 

الجرائم الإسرائيلية يُكتب فيها مراجع

وعن تجاربه مع الإعلام الغربي قال باسم يوسف: "الأسبوع اللي فات طلعت مع لكس فريدمان واحد من اكتر البودكاست المسموعة والمتشافة، الحوار كان تلات ساعات. وحينزل بعد يومين. أو في حوار البي بي سي أو حوار كريس كومو".


وتابع حديثه عن كواليس تجربته مع الغرب فقال: "مهما كنت بأنجر لموقف الدفاع بأرجع ليهم بحاجات إسرائيل عملتها في الماضي ولسه بتعمله. مش باسمحلهم يحطوني في موقف دفاع أو تبرير".

a572cda822.jpg
حوار باسم يوسف مع الإعلام الغربي، فيتو


وأوضح باسم يوسف "الجرائم الإسرائيلية يتكتب فيها مراجع ومافيش أكتر منها عشان نناقشها. لكن اننا نفضل... نزايد على بعض ده ما يخدمش ولا القضية ولا الناس اللي في فلسطين سواء في غزة أو الضفة أو داخل اسرائيل نفسها."


واختتم باسم يوسف تجربته فقال "سلحوا نفسكم بالعلم، سلحوا نفسكم بالحقايق بدل ما نفضل نلف حوالين نفسنا... في خلال الأسبوعين اللي جايين إن شاء الله حطلع في برامج كبيرة على سي إن إن، وبي بي سي مع مذيعين مهمين، وأكتر من بودكاست في إنجلترا وألمانيا على هامش الجولة اللي حاعملها في أوروبا للعروض بتاعتي".


ونقدم لكم من خلال موقع (فيتو)، تغطية ورصدًا مستمرًّا على مدار الـ 24 ساعة لـ أسعار الذهب، أسعار اللحوم ، أسعار الدولار ، أسعار اليورو ، أسعار العملات ، أخبار الرياضة ، أخبار مصر، أخبار اقتصاد ، أخبار المحافظات ، أخبار السياسة، أخبار الحوادث ، ويقوم فريقنا بمتابعة حصرية لجميع الدوريات العالمية مثل الدوري الإنجليزي ، الدوري الإيطالي ، الدوري المصري، دوري أبطال أوروبا ، دوري أبطال أفريقيا ، دوري أبطال آسيا ، والأحداث الهامة و السياسة الخارجية والداخلية بالإضافة للنقل الحصري لـ أخبار الفن والعديد من الأنشطة الثقافية والأدبية.

أخبار ذات صلة

0 تعليق