كامل الوزير : أنفاق سيناء لاستغلال خيراتها .. والجيش هيبقى هناك في ساعة

الحكاية 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

كشف وزير النقل المصري كامل الوزير أهمية مشروع قطار تنمية سيناء الذي يهدف إلى ربط سيناء بباقي أنحاء مصر.

وأضاف خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد" أن مصر بدأت حفر 5 أنفاق جديدة "ليكون الجيش في سيناء خلال ساعة واحدة".

وتابع: "كان هناك محاولات منذ عام 1920 لإقامة كوبري على قناة السويس، ونجحت مصر في 2001 في إقامة كوبري بمنطقة الفردان بالكيلو 68 ليربط مصر بسيناء من أجل تنمية أرض الفيروز". 

وتابع: "لما الكوبري اتعمل واتحرك عليه القطار إلى سيناء كان طريق السكة الحديد اتجاه واحد فقط، والقطار ظل يعمل 10 سنوات حتى عام 2011 وبعد ثورة يناير حصل انفلات أمني شديد وهذا الخط الـ100 كيلو من الفردان الي بئر العبد والـ44 كيلو من بالوظة إلى بورسعيد اتشال منهم 60% من الخط، أي 70 كيلو سكة حديد اختفوا فجأة في ظل الانفلات الأمني وعدم سير القطار علي الخط واتسرقت واختفت السكة".

واستكمل: "من 30 يونيو 2014 بدأنا نشتغل في تنمية سيناء بكافة الاتجاهات ومنها حفر قناة السويس الجديدة، وفي نفس التوقيت بدأنا في حفر أنفاق قناة السويس، وما أثير أيام الأنفاق هو ما يثير حاليا من إسرائيل أو الدول التي لا تحب التنمية في سيناء أو مصر كلها، وأثير ضجة عن سبب إنشاء مصر 5 أنفاق وأن الجيش المصري ممكن يعدي خلال ساعة يكونوا في سيناء وبنقولهم أيوا طبعا سيناء جزء عزيز علينا من التراب المصري وكان لازم نربطها بمصر، واحنا لم نستولي عليها أو نسرقها من أحد ولكنها جزء من أرضنا". 

وتابع: "لازم نربط سيناء ومش كفاية أنفاق قناة السويس والكباري العايمة اللي بتنفذها القوات المسلحة وهيئة قناة السويس وكان لازم نروح بقطار التنمية والقرار والسيادة المصرية ودي أرضنا احنا نمشي فيها القطار والأنفاق والطريق احنا حرين دي بلدنا ودي سيادتنا ولازم ننشر السيادة بتاعتنا علي كافة ربوع الوطن، بنعمل قطار علشان دي بلدنا والتنمية وعلشان نشغل تاني أهالينا ونرجع تاني سيناء ونستفاد بخيراتها".

وأكمل: "هل احنا عملنا قطار التنمية اللي يربط بسيناء لما سمعنا إن فيه قطار هيتعمل من الهند للإمارات والكيان الصهيوني؟ لأ والله احنا مش بننافس حد احنا بننافس نفسنا لمصلحة أهلنا وشعبنا، ولما نيجي ننافس نفسنا ونعمل ممر لوجيستي وقطار تنمية وهو مكمل لقناة السويس لربط أقصى الشرق العربي بمصر وكل سواحل البحر المتوسط خاصة ان مفيش حرية كافة للملاحة عبر البحر الأحمر وباب المندب، لما نيجي نربط خط التجارة العربي من ميناء الفاو علي الخليج العربي مع العقبة مع نويبع وطابا  والعريش وكل الموانئ المصرية علي البحر المتوسط يبقى احنا ربطنا الخليج العربي وكل تجارة الأشقاء العرب ويبقى ده خط التجارة العربي وكل ده يتكامل مع بعض، ودلوقتي عندنا شركة الجسر العربي للملاحة بدأت تشتغل وجاءت الشاحنات العراقية من شمال العراق مصانع الغزل والنسيج التي تصدر منتجاتها لأمريكا وبتتحرك لميناء الإسكندرية من شمال الأردن في 48 ساعة تقدر تنقل 100 شاحنة في 48 ساعة فقط".

واختتم قائلا: "مشروع قطار التنمية والخط اللوجيستي هدية الرئيس السيسي لشعب مصر والوطن العربي وفي أعياد تحرير سيناء إبريل المقبل سيكون انتهى، واكتمل وبدء عملية التنفيذ لربط الوطن العربي شرقا بموانئ البحر المتوسط في مصر".

أخبار ذات صلة

0 تعليق